Workshop de comunicare

PROVOCARILE INDUSTRIEI SEMINTELOR SI COMUNICAREA CATRE PUBLICUL LARG

 

Video – Comunicarea in industria semintelor

 

In data de 19 mai la hotel Ramada Plaza, Alianta Industriei Semintelor din Romania a organizat workshopul intitulat: “Provocarile industriei semintelor si comunicarea catre publicul larg”, la care au participat peste 60 de invitati din cadrul membrilor AISR, precum si alte asoctiatii partenere (ABR, ROMAPIS, AIPROM, APPR, LAPAR) .

Au fost prezenti invitati din cadrul Ambasadei USA la Bucuresti, Ministerului de Externe, Ministerului Agriculturii, Ministerului Mediului, INCDA-Fundulea, LCCSMS, ISTIS, Institutul de Economie Agrara, Laboratorul National Fitosanitar, Universitatea de Stiinte Agricole  Silvice si  Medicina Veterina- Bucuresti.

IMG_8776.JPG

Presa a urmarit cu mare interes acest eveniment unic, organizat pentru prima data in acest format in Romania.

Au fost alaturi de lectori si invitati: Profitul Agricol, Ferma, Agrimedia, Agroimpact, Agricultura 365, Sanatatea Plantelor, Revista Business Pres Agricol, care au conspectat si inregistrat prezentarile.

IMG_8807.JPG

Lectorii seminarului au fost:

Valentina Garoia, managerul de probleme de comunicare, din partea ESA (European Seed Association), David Zaruk, de la The Risk-Monger specialist in comunicarea riscurilor, Cristina Cionga si Mihaela Vasile din partea ABR.

Valentina Garoia a prezentat materialul intitulat: “Noua strategie de comunicare a ESA”, care s-a referit la modalitatile de comunicare ale ESA.

ESA este SINGURA voce a sectorului semințelor din U.E si reprezintă sectorul european al semințelor, in instituțiile europene și reprezentanții acestora: Comisia Europeană, Parlamentul European, Consiliul de Miniștri, Oficiul Comunitar pentru Soiuri de Plante (CPVO).

IMG_8751.JPG

Obiectivele prioritare ale ESA sunt:

·         Inovații în domeniul ameliorării plantelor; Politici și fonduri – cercetare & dezvoltare; Reguli și reglementări;

·         Regulamente din domeniul semințelor; Piața de profil;Diversitate, opțiuni, ABS

·         Proprietate intelectuală; gestionarea diversității, apărarea principiilor

·         Comerț & sănătate; Comerțul internațional cu semințe; Protecția mediului/sănătății

IMG_8756.JPG

Au fost prezentate cateva elemente importante ale industriei de seminte in Europa:

·         Valoarea pieței semințelor din U.E - 7 miliarde €;

·         Numărul de societăți producătoare de semințe -7.200

·         Numărul de angajați in aceasta industrie - cca 52.000

·         Cheltuieli anuale pentru cercetare-dezvoltare - până la 20 % din cifra de afaceri

·         Stații de cercetare-dezvoltare in Europa - 750

·         Numărul de angajați în cercetare-dezvoltare -   cca 12.500

IMG_8759.JPG

Comunicarea este o prioritate pentru ESA, iar domeniile care trebuie aduse la cunostinta publicului sunt: Politici inovatoare (cercetare-dezvoltare); Reglementarea inovațiilor (noile tehnologii); Reguli referitoare la biodiversitate și comercializare; Comerț și sănătatea plantelor; Proprietate intelectuală.

ESA pledeaza pentru o chemare clară la acțiune: „Pledați în favoarea semințelor!”, deoarece acesta este un sector bazat pe inovație și spirit de colaborare (proprietatea intelectuală, model de afaceri), care conștientizeaza importanței comunicării, diversitatea membrilor, dar in primul rand  proximitatea politicienilor Uniunii Europene.

IMG_8761.JPG

Trebuie constientizat faptul ca totul începe de la semințe si de la legătura cu biodiversitatea si cu mediul, deoarece facem parte din lanțul alimentelor de calitate si cream locuri de muncă în zonele rurale.

Nu trebuie uitat faptul ca la întrunirea anuală a ESA vin reprezentați ai tuturor societăților producătoare de semințe peste 1.000 de participați!

IMG_8765.JPG

Obiectivele planului de comunicare al ESA se refera la influențarea principalului  public-țintă în procesele decizionale, in pregătirea unui „teren fertil” pentru publicul interesat, crearea unor alianțe mai puternice  în cadrul organizațiilor din Bruxelles, construirea unei imagini mai bune a sectorului semințelor.

Publicul interesat poate fi alcatuit din pasionați ai domeniului culinar; cititori ai National Geographic (blogul pentru alimente și tehnologie); cadre didactice; oameni de știință; „amplificatory de opinie”.

IMG_8745.JPG

ESA prezinta cateva din actiunile sale concrete la nivel european:

 

Activități

Descriere/caracteristici

Publicuri-țintă

Lucrări

de ordin tehnic sau legislativ

legislatori din U.E.

Pagini internet

informative/de informare generală

public interesat, actori din U.E.

Media de socializare

Facebook, Twitter, LinkedIn, YouTube

membri ESA, legislatori din U.E., publicul larg

Publicații

fișe informative, Pinto postcard

actori ESA, legislatori din U.E., publicul larg

Rapoarte

- Speak up for Seeds

- studiu european în domeniul ameliorării plantelor

- infografică, afiș

legislatori din U.E., actori din U.E., membri ESA

Aplicația ESA pentru iPhone sau iPad

- știri importante

actori ESA

Mass-media/presă

- comunicate de presă, informări media din U.E.

- revista platformei European Seed

jurnaliști

legislatori U.E.

Evenimente

- întrunire anuală

- Ziua fascinației plantelor

membri ESA, firme

AFCC

- rețea, evenimente, promovare

actori AFCC

IMG_8746.JPG

In acest sens este prezentata campania de promovare a fiselor pe culturi (Furaje și graminee; Culturi oleaginoase/bogate în fibre; Cereale; Porumb; Cartofi; Legume) care poate fi regasita si pe site-ul AISR (www.aliantasemintelor.ro).

Valentina Garoia a prezentat si beneficiile ameliorării plantelor regasite in studiul Platformei Tehnologice Europene (Plant ETP).

Totodata au fost aminte si Campania Nationala desfasurata in 2015 de AISR de sustinere a cultivarii semintelor certificate, precum si relatia AISR cu presa de specialitate, prin diferite exemple (articole, machete, comunicate de presa).

IMG_8736.JPG

David Zaruk s-a referit in expunerea sa la modalitatile de comunicare a evenimentelor catre publicul larg prezentarea fiind  intitulata: Să semănăm încrederea!Cum spunem adevărata poveste, cum spargem miturile și cum ne ferim să cădem în capcane”.

Prezentatorul a aratat ca percepția publicului modelează politicile, iar acestea sunt in general un rezultat emoțional, iar mesajele industriei catre publicul larg nu trebuie sa fie prea greoaie.

In prezentare s-a aratat necesitatea schimbarii mijloacelor de comunicare, care implicit pot duce la schimbarea dinamicii încrederii publicului, in special prin siturile de socializare care au devenit principala sursă de informare.

IMG_8739.JPG

Este necesar ca gradul de incredere sa creasca, caci fără încrederea publicului, mai există vreun viitor pentru semințele de calitate. Este clar ca vechile mijloace de comunicare nu mai merg, iar construirea încrederii trebuie facuta doar prin informații științifice.

Prezentarea imaginii industriei de seminte trebuie facuta prin concentrarea explicatiilor  pe avantajele sale, prin demistificarea rezultatelor cercetarii stiintifice, prin expunerea experientei, a „povestii” unui grup mai larg si a-i face pe alții să spună povestea.Rezultatele pozitive ale cercetarii trebuie prezentate, tehnologiile trebuie cunoscute, exemplul Insulinei fiind unul din cele mai pozitive. Industria de seminte este  activa la nivelul întregului lanț alimentar, fapt care nu este cunoscut de public, care nu stie toate beneficiile pe care aceasta industrie le genereaza in societate.

IMG_8744.JPG

Misiunea noua a industriei este de a prezenta viziunea, de a participa în mediul rețelelor de socializare cu informati clare, reale, din lumea cercetarii stiintifice, fiind  rezonabili si cinstiti.

David Zaruk a recomandat industriei sa-si spuna povestea, sa sublinieze avantajele,sa participe în mediul virtual, sa se implice in lanțul alimentar.

Echipa de comunicare (Cristina Cionga, Mihalea Vasile, Alexandru  Baiceanu de la ABR) a impartasit invitatilor din: “ Eficientizarea comunicării prin intermediul canalelor online (Experienta AgroBiotechRom)” si importanta prezentei online, avand in vedere faptul ca exista 11 milioane utilizatori de internet în România, iar prezența în mediul online a devenit imperativă pentru orice organizație care vrea să își facă mesajele cunoscute la nivelul populației din România. Mediul online devine astfel o modalitate ideală de a disemina mesajele organizației, de a face cunoscute obiectivele acesteia și de a interacționa direct cu publicul țintă pe care îl are în  vedere. Acesta oferă posibilitatea de informare corectă și de educare a publicului.

AgroBiotechRom, asociația producătorilor și utilizatorilor de biotehnologii agricole din România, acționează într-un domeniu considerat încă tabu de către mulți în țara noastră, avand in vedere faptul ca sursele de informare existente în mediul online nu oferă de cele mai multe ori accesul la date corecte, verificate, din domeniul biotehnologiilor. Astfel, mulți români ajung să dezvolte opinii greșite despre această industrie și despre produsele obținute prin intermediul ei.

IMG_8719.JPG

Publicul, de multe ori din lipsă de timp sau interes, nu caută surse oficiale pentru a obține informații, ci se rezumă la a crede primele informații pe care le accesează. A devenit astfel important pentru AgroBiotechRom să vină în întâmpinarea acestuia pentru a asigura educarea sa corectă, în special a tinerilor care nu au ajuns să își formeze încă o opinie legată de domeniul biotehnologiilor, dar și a presei, cea care are deschidere către marile mase.

Cea mai bună modalitate de a face acest lucru într-o lume din ce în ce mai digitalizată a fost dezvoltarea prezenței în mediul online. Site-ul AgroBiotechRom este necesar pentru a explica publicului obiectivele asociației, dar și pentru a oferi informații de interes și pentru a populariza apariții în presă. ABR poate fi regasit pe Twiter,You Tube, Facebook.

IMG_8723.JPG

Presedintele AISR, Andrei Marutescu, a declarat intr-un interviu de presa acordat revistei Profitul Agricol mai multe informatii privind evenimentul.

Asociatia Alianta Industriei Semintelor din Romania, a decis sa organizeze acest seminar legat de provocarile industriei de seminte si modul de comunicare catre publicul larg, presa, autoritati, fermieri a mesajelor privind agricultura.

Industria de seminte si industria de produse de protectia plantelor trebuie sa abordeze provocarile intr-o modalitate noua si sa comunice publicului ceeace face, rezultatele reale ale cercetarilor. Familia, prietenii, mass media, trebuie sa stie mai bine cu ce se ocupa acest sector de activitate al agriculturii, beneficiile pe care le aduce, dar mai ales trebuie sa stim cum trebuie abordate noile provocari ale stiintei si cum trebuie modificata perceptia eronata a publicului.

IMG_8717.JPG

Provocarile trebuie intelese si tratate prin solutii de comunicare noi, prin modificarea exprimarii (sa vorbim despre povestile noastre), sa prezentam lucruri reale, sa aducem in atentia oamenilor beneficiile agriculturii.

Andrei Marutescu a prezentat presei  partenerii prezenti la eveniment (autoritati, membrii AISR, alte asociatii, presa de specialitate), care au fost invitati la seminar in scopul creari unei perceptii comune si a definirii unui limbaj comun, avand in vedere ca agricultura se confrunta cu o presiune legislativa permanenta. Cu un deficit de aducere a noilor tehnologii si o presiune importanta asupra perceptiei publice, a emotiilor (ex.OMG, NBT, PPP), precum si alte subiecte noi la nivel european, care vor trebui explicate pe intelesul tuturor.

IMG_8735.JPG

O mai buna explicare a tehnologiilor, poate duce la contracararea emotiilor, astfel incat lumea sa castige incredere in industria semintelor, printr-o reprezentare pozitiva si stiitifica.Din pacate, a remarcat Andrei Marutescu, se vorbeste foarte putin despre beneficiile acestei industrii si mai mult de partile negative.

IMG_8812.JPG

Exista o tendinta despre a ne concentra asupra modului de comunicare si a tehnicilor abordate in acest sens, in scopul simplificarii intelegerii. Desi si in medicina se utilizeaza aceleasi tehnici, iar beneficiile sunt cunoscute si apreciate de public, in agricultura nu se vad aceste beneficii. Trebuie gasite vocile care sa stie ce si cum sa duca mai departe mesajele pozitive ale industriei, si nu lucrurile negative.

IMG_8726.JPG

Mesajele industriei de seminte trebuie facute simplu, concis, pe intelesul tuturor, a spus in incheiere Andrei Marutescu.

 

img.jpg

 

 

 

© Copyright 2013, Alianţa Industriei Seminţelor din România. All rights reserved.